I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday 24 January 2012

Kehidupan angin cinta

((Ini kisah benar dari  kehidupan teman saya;dan ditokok tambah untuk menyembunyikan kisah sebenar))

Aku adalah seorang perempuan yang biasa yang tidak punya paras rupa yang cantik dan hidup dengan ceria.Dari kecil aku suka bermain dengan kawan-kawan,sepupu dan juga jiran tetangga.Hampir setiap hari aku bermain dengan mereka.Dan dalam kehidupan, aku banyak kali berhijrah ke beberapa tempat dek kerana ada masalah keluarga yang aku hadapi.Namun demikian kehidupan aku yang sedemikian tidak sama sekali meruntuhkan perhubungan aku antara kawanku dan juga sepupu tersayang.

Walaupun sepupu aku ramai,namun hanya seorang yang sentiasa lekat dengan aku,ke mana aku pergi dia sentiasa mengambil berat tentang aku,Aku juga banyak meluahkan permasalahan dengan dia.Aku dengan dia bagai isi dengan kuku kerana dari kecil lagi aku hidup dengan dia.Sering bergelak ketawa dengan dia juga berkongsi duka dengannya.Dia adalah sepupu lelaki yang paling setia bersamaku.Dan yang paling jelas,mak cik aku yang jaga aku ketika keluarga aku dilanda masalah,walaupun keluarga aku sering bermasalahan dek kerana perebutan harta pusaka,tapi aku tidak kisah tentang itu selagi ada yang menyayangi aku.Aku sering berhijrah di banyak negeri.Antaranya adalah Kuala Lumpur,Kedah,Terengganu dan juga Thailand.Walaupun penat namun aku tetap gembira dengan kehidupanku.

Kisah kecilku banyak mengembirakan hatiku.Bukan seperti kini yang sering menyempitkan fikiran dan dadaku kerana masalah cinta.Masalah itulah yang sering dihadapi remaja apabila meningkat dewasa.Aku mengenali Faris(bukan nama sebenar) sejak kecil lagi dan sering bermain dengannya.Setiap pagi petang malam aku sering bersamanya.bermain kejar-kejar,sorok-sorok,masak-masak,main mak ayah,aku jadi mak dan dia ayah pastu sepupu aku jadi anak,kenangan tu sangat manis jika dikenang.Walaupun sering bersama,tapi tiada perasaan aneh yang muncul ketika itu kerana masih mentah dan tidak tahu apa itu CINTA,aku berkawan dengannya ketika kecil hampir 8tahun,namun ketika aku melangkau ke umur 9tahun,tiba-tiba keluarga Faris porak peranda dan terpaksa pindah ke Kuala Lumpur.Aku merasa kehilangannya tapi kehilangan tu tidak berpanjangan kerana aku mudah mendapat kawan silih berganti,jadi aku melupai Faris begitu sahaja,tambah-tambah lagi kehidupan aku sendiri yang sering berhijrah menyebabkan aku tidak begitu menghargai persahabatan.

Dan aku tetap meneruskan masa kanak-kanak ku seperti biasa.Sehinggalah aku melangkau ke umur remaja.Pada mulanya aku langsung tidak mempedulikan kaum lelaki.Kerana bagi aku lelaki tidak penting kerana mereka semuanya nakal dan sering menyakitiku.Ketika aku masuk ke alam sekolah menengah.Aku masuk aliran sekolah arab.tapi hampeh sebab nama je sekolah arab tapi perangai diorang macam pelajar nakal. Bila masuk sekolah tu bermula la masalah lain.Ramai yang mengacauku.tapi aku tak pasti sebab apa,sebab rupa aku tak layak untuk dikacau oleh mana-mana lelaki.mungkin juga sebab perangai aku yang tak berapa nak serius kot dan sering bergurau tak bertempat.hinggalah aku masuk tingkatan dua.Aku mengenali seorang lelaki yang masa tu  berada di tingkatan5.Dia adalah senior paling  top di sekolah itu.Dan dia sering berjalan berpuak-puak.Yang paling ku menyampah  setiap kali aku ke sekolah dia bersama puaknya menunggu di muka pintu pagar untuk menjemput aku,mula-mula memanglah aku tidak perasan tapi kalau dah setiap hari dan setiap minggu dia macam tu memang aku perasan.Tapi aku malu dengan senior aku tu sebab dia seolah2 nak berlaku romantic dengan aku.Tapi di saat tu,kawanku memberitahu bahawa abang tu nak kenal dengan aku,tapi kawan aku minta aku jauhkan diri darinya kerana dia tidak boleh dipercayai dan selalu mempermainkan perasaan perempuan.tapi aku masa tu masih mentah dan masih keliru bagaimana rasa jika seseorang tu jatuh hati.Dan bagaimana rupa lelaki yang selalu mempermainkan perempuan.

Sehinggalah di satu saat tu perasaan aku terhadapnya menjadi ngam.Sah!memang aku jatuh cinta dengan laki tu,aku berkawan 5bulan pastu ada kawan kembar  aku mendekati aku dan menyuruh aku menjauhi laki senior tu.sebab dia cakap laki tu tak boleh dipercayai.Tapi hatiku dah jadi macam tungggul.apa yang orang lain perkatakan tentang senior tu aku tidak peduli,yang penting hatiku bahagia bersamanya.Kemudian aku mula sedar yang senior tu bukannya tulus menginginkanku setelah aku melihat dia berkawan dengan sepupuku pula.Dan satu masa tu aku dihebohkan bahawa senior tu dah bercinta dengan sepupu aku,Hancur berkecai perasaan aku pabila mendengar berita itu.Lantas masa tahun akhir tingkatan dua,aku dapatkan borang untuk pindah dari sekolah itu kerana sekolah itu penuh dengan kenangan malapetaka.

Ketika aku pindah ke sekolah baru,sedikit sebanyak aku dapat lupakan dia,tapi untuk katakan ingatan aku terhadap dia hilang semua tidak sama sekali.Kerana masih ada sisa-sia cinta yang berbaki.sakitnya hati bila jatuh hati.Aku mula jauhkan diri darinya kerana aku tidak sanggup untuk melihat dia bersama sepupuku sendiri.

Setelah itu,ketika aku tingkatan3,aku ke kelas tuisyen  English yang paling bagus kerana masa tu aku nak PMR,jadi aku  nak perbaiki kelemahan aku.Di situlah datang sinar baru dalam hidupku kerana aku bertemu kembali dengan sahabat aku yang sudah lama terpisah,namun ketika itu aku langsung tidak mengingati dirinya dan nama panggilannya masa kecil dah bertukar dengan panggilan yang lain.sedangkan aku hanya mengetahui nama panggilan yang pendek sahaja,dan tidak tahu nama panjangnya apa.Tambah2 lagi aku ketika dulu masih kecil dan hanya tahu bermain dan tidak pernah mengambil berat tentang nama dirinya.Dan personalitinya jelas sekali berubah dari lelaki yang manja menjadi segak dan macho,dari iras muka yang lembut menjadi gentleman.wah!memang aku tak pernah melarikan anak mata aku dari melihat dia.Kalau dulu aku yang nakal dan sering merampas kereta mainannya dan sering menarik rambutnya yang  seakan-akan seperti kanak-kanak perempuan.

Kini berada di depan mataku dengan wajah dan tingkah laku yang berbeza.Aku sangat terkejut bila menyedari apabila dia adalah sahabat baikku sejak kecil dan akhirnya dapat bertemu kembali.
Buat kali kedua aku mengenalinya setelah Master  mengenalkan dirinya di depan pelajar2,Kalau dulu mak cik aku yang kenalkan dia padaku dan suruh berkawan dengannya.Dan ketika itu juga dengan langkah machonya dia datang ke arahku,mula2 aku mengingat wajah yang hensem itu tak akan memandang aku kerana aku bukanlah wanita pujaan lelaki hensem.setakat lelaki yang takda rupa adalah berani nak dekati aku.Tapi aku terkejut kerana langkahnya kea arah tempat dudukku dan dia sering berada di sebelahku ketika seisi pembelajaran berlaku.Faris yang dulu manja dan sering dibuli aku sekarang tiba saatnya dia buli aku pula kerana dia adalah seorang yang cukup perfect,sudahlah dikurnia wajah yang menggugat mana2 hati wanita,pastu diberi pula akal yang pintar dan genius. Jadi setiap kali di kelas English,dia selalu memperendahkan aku kerana lemah dalam subjek yang dianggap kacang olehnya.tapi dia tidaklah sezalim yang disangka2,setelah dibuli dan dilempar kata2 yang menyakitkan aku,dia tetap menolong aku dalam mengarang essay b.i..so sweet.dan tiap kali tu juga lah dia membantu aku sehinggalah ujian datang,dia juga yang tolong jawabkan untuk aku.sebab tu la aku sampai sekarang memang teruk dalam b.inggeris.

Dan yang suka membuli tu la mengingatkan aku peristiwa sebelum dia muncul di kelas b.i,dia ada datang ke majlis perkahwinan kakakku.Dan dia menjadi kameraman yang tak bertauliah,begitu juga aku,pada masa tu aku dah gaduh2 ngan dia sebab dia curi2 ambil gambar aku.dan memalukan aku depan orang ramai.perangai dia kini dibanding masa kecil2 dulu memang jauh berbeza.dari penakut jadi berani.sampai aku tidak mengenalinya.

Dan start pada masa tu,aku mula berkawan dengannya.dan hatiku berkata aku sangat menyukai dirinya tapi hatiku dapat mengawal yang aku tidak layak untuknya.bagai langit dengan bumi.jadi aku dengan dia hanyalah kawan dan tidak lebih dari tu,aku pendam rasa cinta ni  dan terasa diri ini terseksa dek kerana perasaan tidak terluah.Dan setelah beberapa bulan kemudian,senior masa zaman sekolah lama aku datang lagi mengganggu kehidupanku,dia datang untuk menyambung kembali persahabatan yang terputus dan aku langsung mengendahkannya.Tapi lama kelamaan hati aku mungkin kembali berputik dan ternyata hati aku masih ada buat senior.Dan pada saat tu juga Faris datang memberitahu isi hatinya untuk menjadikan aku sebagai teman wanitanya.dan aku berkata padanya aku tidak mahu bercinta kerana tidak mahu mengganggu masa study aku kerana tahun tu aku PMR.Dan dalam masa yang sama juga senior tu juga datang meluahkan perasaan sebanarnya kepadaku.Kelihatan seperti senior tu serius tapi aku sudah tidak mempercayai setiap kata2 manisnya kerana aku tdak mahu pisang berbuah lagi.

Jadi jalan yang terbaik bagiku adalah terus bersahabat dengan mereka berdua,hatiku terdetik.susah kalau mempunyai wajah yang agak sedap mata memandang,ni belum lagi dikatogeri wanita cantik.Kalaulah aku dikurnia wajah yng lawa pasti diri lebih terseksa.

Kemudian,masuk tingkatan 4.dan faris masuk tingkatan5 manakala senior dah masuk ke salah satu IPTA.aku masih kekal berkawan dengan mereka.Dan pada saat juga setiap kali faris bertanyakan tentang hatiku,aku tidak boleh memberi kata putus kerana hatiku mungkin dalam dilemma.Kerana aku MUNGKIN jatuh  hati dengan dua orang lelaki sekaligus.Hanya tuhan yang tahu perasaan aku ketika itu.salah sorang menjauhkan diri dariku kerana kecewa dengan kata2ku,pasti aku terseksa,yang ini merajuk aku terseksa,yang tu marah yang ni marah.Dan semua itu melelahkan diriku.Kerana aku takut mereka meninggalkan aku kerana kecewa denganku .padahal hatiku suka kepada kedua2nya.Dan aku terpaksa menjaga hati mereka sebaik mungkin kerana mereka telalu baik untukku.

Dan setelah beberapa bulan,Faris akan mhadapi SPM,dan ketika itulah berlaku peristiwa yang menyayat hati.Setelah dua hari m’jalani SPM,dia diuji dengan masalah yang agak teruk.Dia kemalangan jalan raya!aku mendengarnya seakan2 ada kilat yang menyabung dalam diriku.Aku menangis sekuat hati kerana dia tidak mungkin meninggalkan diriku tanpa mengetahui isi hatiku yang sebenarnya.Aku menyesal dan ingin sekali aku meluahkan perasaanku ketika itu juga,namun setelah melihat keadaannya yang parah dan seakan2 bangkai brnyawa,aku menangis kesal dengan apa yang berlaku.Dan ketika itu juga,aku melupakan senior untuk seketika kerana aku perlu memberi tumpuan kepada Faris sepenuhnya.

Faris akhirnya terlantar di hospital.memang agak lama dan menjenuhkan.kelihatan ibu dan family faris menangis kerana takut kehilangannya.Namun faris tetap tidak sedar dan koma selama beberapa minggu,setelah itu..nurse mendapati dia sudah lepas dari tahap kritikal kerana sudah sedar dari koma.Dan aku seolah-olah merasakan ianya mimpi dan ia hanyalah sebuah novel yang aku baca.tapi tidak,ia reality!setelah aku sendiri ke biliknya untuk melawatnya,aku sudah keras hati dan air mataku seolah2 sudah tidak wujud lagi kerana aku sudah puas untuk meratapinya,namun dalam hatiku mengharapkan dia lahir kembali ke dunia ini setelah hampir 2tahun aku berkawan lagi dengannya.Setelah beberapa hari kemudian,Faris sedar dari tidur dan mula membuka matanya namun suaranya tidak kelihatan dan tidak berbunyi.Aku mula risau dan takut apa2 terjadi pada dirinya.Aku tidak boleh menerima kenyataan apabila mengetahui dia sudah tidak seperti dulu.Doktor kata mungkin dia akan terencat akal kerana kemalangannya dengan lori menyebabkan kepalanya terhantuk kuat di suatu sudut.Dia tidak mengenali semua yang ada di sekelilingnya.

Aku pulang ke rumah dengan hampa,menangis tak berlagu,seperti orang gila yang kehilangan anak,makan tak selera,mandi kadang2,bercakap pun tidak.tapi mujur aku menyedarinya bahawa aku perlu m’hadapi ujian dan tidak boleh berputus asa.aku juga tidak boleh meninggalkan Faris begitu sahaja kerana dia mungkin memerlukan sokongan dariku,dan hatiku berkata lagi.mungkin doctor salah mentafsir bahawa Faris mungkin akal mengalami terencat akal.Sambil aku mengulangkaji pelajaran sambil tu juga aku berulang alik dari hospital untuk menziarahi faris.Lama juga dia berkeadaan begitu.hampir separuh bulan.Dan bila dia dibenarkan pulang,sekali lagi hatiku tersentap kerana dia pulang ke rumah dengan keadaan dirinya yang dah seperti kurang siuman.Melihat aku dengan pandangan tajam,tidak menghiraukan kedatangan aku,tiada gurau-guraun yang sering muncul dari mulutnya sebelum ini.Aku sakit dan terseksa dengan melihatnya begitu.
Tapi aku gagahkan juga dengan melawatnya sekiranya aku free dan tiada aktiviti lain kerana aku tidak boleh lupakan dia walau dia cacat sekalipun.Dia jadi OKU,duduk di kerusi roda!tak boleh b’jalan,tangan kanannya lumpuh,mukanya penuh berparut digilis jalan raya!dan yang tak dapat aku menerima adalah dia tidak mengenali aku!!

Dan untuk itu,aku mengembalikan semula semua hadiah-hadiah yang pernah dia bagi padaku kepadanya semata-mata untuk dia tau yang dia adalah temanku.aku sering muncul dihadapan matanya.Biarpun dia melihat aneh pada diriku,namun aku tetap bersabar.Dan di saat aku putus asa,aku tidak lagi menziarahinya kerana terlalu sedih dan kecewa,ibunya menelefonku mengatakan bahawa Faris mencari aku!wajahku riang semula dan terus ke rumahnya untuk melawatnya.

Dia mengenali aku lagi dan ternyata kata2 doktor itu tak boleh dipakai kerana semakin lama ingatan Faris semakin pulih.Masa tu adalah tahun aku untuk mengambil SPM,dan Faris menyatakan dia mahu mengambil SPM  sekali denganku,tetapi keadaannya tidak mengizinkan kerana tangan kanannya tidak berfungsi kerana tulang tangan kanannya terkeluar dan kelihatan seperti lumpuh.Aku memujuknya untuk mengambil taun hadapan dan akhirnya dia ambil SPM secara individual.Dan ketika aku menunggu keputusan untuk masuk ke university,dia juga sama sepertiku.

MasyaALLAH,masa berlalu dengan pantas,walaupun dia tidak ambil SPM sekali denganku,tapi dia tetap gagah untuk mengambil secara individual pada beberapa bulan kemudiaannya.Dan ketika itu  juga dia berulang alik dari hospital utuk mendapatkan rawatan sepenuhnya.Dan aku akhirnya dapat masuk ke salah sebuah IPTA,dan tidak lama kemudian,dia juga mendapat tawaran ke luar Negara.Dan masa itu juga dia menyatakan hasyratnya sekali lagi untuk mnjadikan aku sebagai teman hidupnya sebelum dia berlepas ke luar Negara,dan akhirnya hati aku mengatakan tidak kerana aku tidak suka dengan tindakannya.sekali lagi aku mengecewakan hatinya.Dan ketika aku berada di tahun satu,senior muncul lagi dalam hidupku.Dan aku terima dia sebagai kawanku.Dan paling aku tak dapat menerima bahawa dia katakan yang dia pernah bercinta dengan tiga orang dalam satu masa yang sama.Dan meluahkan lagi bahawa selama ni hatinya untukku sahaja dan berbuat demikian kerana rasa tercabar kerana aku menolak cintanya.Damn!aku rupa2nya tertipu selama ini dan aku jelas tidak dapat menerimanya lagi selain kawan.Dan ketika aku masuk tahun semester ke dua,setelah lama aku putus harapan dengan senior yang mempermainkan perempuan  dan juga Faris yang mengecewakan aku kerana dia tetap pergi meninggalkan aku kerana cita-citanya ingin ke luar negara,aku buat hal sendiri dan tibalah satu kehidupan baru dalam hidupku.

Saatnya ketika aku khusyuk melayari facebook,hadir seseorang yang meminta untuk jadi kawanku(add),aku pun seperti biasa menjelajah dulu info dan wall serta photo,mana tau aku kenal ke tak.yela,untuk accept kawan dalam facebook kita kenalah cek dulu berapa banyak kawan yang dia ada pastu cek dia punya info n juga picture2nya,kelihatannya dia adalah budak seuniversiti denganku,kemudian ketika aku melihat gambar tiba2 tanganku gatal menekan facebook temannya dan aku menekan photonya,kelihatan banyak gambar2 yang dia upload membuatkan aku khuyuk melihat satu persatu.

Sambil aku tengok2 pictnya,aku membebel mengutuknya kerana status yang dia post nmpak kelihatan seperti warak tapi bila tengok pada gambar2nya macam poyo je sebab rmbutnya kelihatan selekeh dan tidak terurus tapi yang tak leh terimanya dia pakai kopiah!Jadi penasaran pula.Dia ni betul ke tak.
Bila pulangnya dari hostel aku menceritakan perkara tu pada kawan serumahku tapi ternyata dia mengenali lelaki tu kerana lelaki tu  adalah kawan kepada kawanku.Dan ktika aku menunjukkn facebooknya kepada kawanku,dia jelas mengenali dan dia mengatakan yang aku menyukai lelaki itu,padahal aku sekadar ingin berkongsi cerita dan bukannya aku betul2 suka padanya.Aku sudah susah untuk menyukai mana-mana lelaki kerana lelaki sangat membuatkan aku rasa sesak untuk bernafas!tapi aku tidak sedar dalam benci aku kepada lelaki tiba2 hatiku sedikit demi sedikit terbuka untuk si ‘koya’ tu.

Dalam masa yang tak sedar aku sering juga curi2 buka wall si koya tu dan melihat photo2nya.Kadang2 terasa juga nak save picturenya.aku pun tak tau kenapa aku sering berbuat begitu.Dan lama kelamaan aku sedar kalau sehari aku tidak menjenguk wall facebooknya,hatiku tidak tenang.Dan setiap kali aku bertemu dengannya hatiku terasa berombak2 seperti berdebar-debar.aku mengenalinya dari luar kerana kawanku juga yang tunjukkan.Dan kali ini aku jatuh hati pada lelaki dengan cara lain sekali,aku bukan jatuh cinta padanya kerana dia mengacauku dan buatkan aku terpikat seperti yang senior buat untuk mencuri hati aku,bukan juga seperti cintaku pada Faris karana kehenseman  dan kebijaksanaan yang terdapat dalam dirinya dan kegentlemannya untuk mendekatiku.Tapi aku mencintainya tanpa sebab!!bukan kerana rupa kerana dari awal lagi aku katakan dia tu koya dan  tambah lagi selekeh!,bukan kerana kepandaian kerana aku Nampak dia bukan seperti yang ada pada diri Faris!bila pensyarah Tanya dia jawab bukan betul seperti mana setiap kali master Tanya Faris dan dia sering diberi pujian dan tepukan dari kawan kerana kepandaiannya.Dan kerana apa aku terpikat dengannya?bukannya dia datang tonjolkan dirinya padaku,bukan kerana dia menunjukkan wajahnya padaku.malah aku yang menyukainya dalam diam.

Dan ternyata realitinya cinta yang begini lagi terseksa dari sebelum ini.Kalau faris walau aku suka tapi aku boleh dekatinya tapi si koya ni macam mana???Sampai kini aku tiada jawapan untuk menjawab persoalan di bahagian tempat mana yang menyebabkan aku suka padanya?malah perangainya sendiri kadang2 mbuatkan aku tak suka.

Dan perasaan cinta aku dulu dan kini tidak pernah terjawab dn tidak tahu bagaimana ia akan berakhir.aku akan berusaha untuk mengambus semua kenangan lama biarpun pedih tapi ia lebih baik dari terus mengingati,walaupun Faris sudah menjadi tunangan orang lain kini,namun dia tetap bersahabat baik denganku.bagaimana pula penyelesaian si senior yang sedang mencari jejak aku dan berusaha untuk melamarku untuk mnjadi suri nya?? Selamat tinggal masa laluku.jika ditanya apa yang aku mahu sekarang ini,aku akan jawab aku mahukan si koya/oramg lain yg seakan2 si koya untuk jadi teman hidupku dan aku mahu lupakan masa silamku dan biarkan terus hanyut jauh ke dasar ombak dari hidupku J





No comments:

Post a Comment